כיצד תמציות פרחי הבאך תומכות בתהליך הרגשי

״אין החלמה מלאה ללא שינוי בהשקפה, עמדה, וגישה״ אדוארד באך

השיטה פותחה על ידי ד"ר אדוארד באך, רופא והומאופת מלונדון, בשנות ה-30 של המאה העשרים.
ד"ר באך האמין שלמצב הנפשי תפקיד חשוב בשמירת הבריאות הפיזית של האדם, ובתהליך החלמתו.
הודות לרגישותו הרבה לסבלו של האדם ורגישותו הגבוהה לקלוט את האיכויות העדינות של הפרחים, הצליח למצוא 38 תמציות פרחים הפונות למודעות העצמית שלנו ולשינוי פנימי.

פרחי-באך

ד"ר באך סיווג 38 מצבים נפשיים שונים וייצר מספר תמציות פרחים בהתאמה. לטענתו הוא מצא דרך פשוטה, טהורה ובטוחה לרפא בני אדם תוך התחשבות במצבם הנפשי הייחודי.

באך טען שתמציות פרחים מסוימות מובילות לריפוי עצמי בכך שהן מטהרות את האדם מגורמים רגשיים שליליים המשפיעים לרעה על בריאותו: הן עוזרות לסלק רגשות שליליים, ומשנות עמדות ותכונות אופי באופן שתורם לשלוות הנפש ולשמחת האדם.

תמציות הפרחים מתייחסות למצבו הנפשי של האדם, מצב רוחו, פחדיו, דאגותיו, כעסו, או דכאונו.
דאגה או פחד, כעס וטינה הנמשכים לאורך זמן, מרוקנים את האדם אנרגטית ומחלישים את עמידותו מול מחלות.

לטענת באך התמציות עוזרות בהתמודדות עם מצבי לחץ, חרדה, פחד, דיכאון, כעס והימנעות, דאגות יתר, ערך עצמי נמוך, אשמה ובדידות.

לפי הרעיון העומד בבסיס השיטה, כל תמצית מ-38 התמציות שמצא ד"ר באך עובדת על "תדר אנרגטי" או "תדר רגשי", זהים לתדר שמהדהדת התכונה המיוצגת בפרח. כאשר תכונה מסוימת אינה מאוזנת ואנו סובלים ממנה, גם התדר יוצא מאיזון. לפי באך, כאשר שותים מים שבאו במגע עם ריכוזים אפסיים של הפרח המתאים לתכונה, מהדהד הפרח בתדר המאוזן, וכך, לאט לאט, מחזיר את התכונה ל"איזון".

אני משתמשת בתמציות לחיזוק ותמיכה בתהליך הרגשי שהמטופלת עוברת בקליניקה.

לדוג׳: אם למטופלת שלי יש דפוס מרצה במערכות היחסים שלה, וקשה לה להישאר בסנטר שלה, אז אני יעבוד איתה על שינוי הדפוס המרצה, באימון ובשיטת השער, ויוסיף לה את תמצית centaury, וגם לפעמים אם יש צורך את תמצית הcerato, שעוזרת לאנשים שמתקשים בקבלת החלטות, מטילים ספק בעצמם ומושפעים מאחרים.

בד״כ זה גם מגיע עם חוסר ביטחון עצמי, ולכן אוסיף לתמצית זאת את תמצית הlarch, לתמיכה בביטחון העצמי.

בדרך כלל אני משלבת 5 תמציות שונות בבקבוק הרמדי, כדי יהיה שילוב בין תמצית העבודה שעובדת על המהות של האדם, לבין התמציות התומכות בתהליך.